30ος Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών

Ιστορικά στοιχεία.

Ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών είναι ένας διεθνής ετήσιος αγώνας μαραθωνίου που συνήθως διεξάγεται το Νοέμβριο. Κάθε χρόνο μετέχουν πάνω από 5.000 αθλητές και αθλήτριες, ενώ ο αριθμός τους αγγίζει τους 8.000 αθλητές με τη συμμετοχή αθλητών στους αγώνες των 5 και των 10 χλμ.

Ο αγώνας γίνεται στην κλασική διαδρομή και καθιερώθηκε προς τιμήν του άγνωστου Αθηναίου οπλίτη, ο οποίος το 490 π.Χ. έτρεξε από το Μαραθώνα στην Αθήνα για να ανακοινώσει την νίκη των Αθηναίων εναντίον των Περσών στη μάχη που διεξήχθη εκεί. Πρόλαβε να πει “Νενικήκαμεν” και στη συνέχεια εξαντλημένος έπεσε νεκρός. Μία μεταγενέστερη παράδοση, που όμως δεν μαρτυρείται από τις αρχαίες πηγές, ταυτίζει τον οπλίτη εκείνον με τον Αθηναίο ημεροδρόμο Φειδιππίδη.

Ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών δεν είναι μόνο ένα αθλητικό γεγονός διεθνούς εμβέλειας, ένας δύσκολος αγώνας δρόμου για λίγους, μια σκληρή διαδρομή 42.195 μέτρων. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας είναι η γέφυρα που ενώνει το θρύλο με την ιστορία και αναδεικνύει τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης και ψυχής. Αποτελεί μια δεξαμενή αξιών, κοινωνικής συνείδησης, περιβαλλοντικής ευαισθησίας, φιλίας και αλληλεγγύης, τώρα πιο επίκαιρη από ποτέ.

Σκέψεις μετά από τη συμμετοχή του Ανθυπαστυνόμου ΚΟΥΛΙΟΥΜΠΑ Ανδρέα στο Κλασσικό Μαραθώνιο Αθηνών 2012, με την υποστήριξη της Αθλητικής Ένωσης Αστυνομικών Ελλάδος.

«H άθληση σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή είναι για τους ανθρώπους   το καλύτερο μέσο αντιμετώπισης του άγχους και πρόληψης των σύγχρονών ασθενειών . Γι’ αυτό  έδινα και δίνω μεγάλο μέρος του χρόνου μου σε ένα άθλημα .

Γνώρισα τα δρομικά αγωνίσματα το Μάιο  του 2012 όταν συμμετείχα στον Ορεινό Αγώνα Κισσάβου μήκους 34 χλμ και υψομετρικής διαφοράς 2000 μέτρων. Ταυτοχρόνως ήταν μια ευκαιρία να περιηγηθώ στο όμορφο βουνό του Ν.Λάρισας και να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου. Κατάφερα να τερματίσω  πράγμα που με γέμισε με πολύ μεγάλη ικανοποίηση, τόσο για την προσπάθεια όσο και για την δύναμη που υπέδειξα, σωματική και ψυχική.  Από τότε έψαχνα τον επόμενο αγώνα αντοχής και  όταν πληροφορήθηκα για τον Κλασσικό Μαραθώνιο Αθηνών 2012 κατάλαβα ότι αυτός θα ήταν ο επόμενος στόχος . Μια συμμετοχή τιμητική.

Έλαβα μέρος τελικά δίχως συστηματική-επαγγελματική προπόνηση, έτρεχα σε κάθε ευκαιρία στον ελεύθερο χρόνο μου και ονειρευόμουν τη μέρα που θα στεκόμουν στη γραμμή εκκίνησης στον Ιστορικό Μαραθώνα για να καταθέσω δύναμη ψυχής και σώματος στον Κλασικό Μαραθώνιο. Επιθυμούσα να αγωνιστώ γύρω  από τον Τύμβο των αρχαίων ηρώων, ήθελα να φανταστώ τη δύναμη της θέλησης του αρχαίου πολεμιστή που έτρεξε την απόσταση όχι με άνετα αθλητικά παπούτσια και τη συνδρομή χιλιάδων εθελοντών, αλλά φορτωμένος με τα όπλα του , ξυπόλυτος,  με μόνο κίνητρο την αγάπη του για την πατρίδα .

Έτσι λοιπόν έτρεξα  μαζί με χιλιάδες άλλους συνανθρώπους. Η αποζημίωση ήρθε όταν μπήκα στο Παναθηναϊκό στάδιο, στην έδρα της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων και σύμβολο του Ελληνικού Αθλητισμού, συναίσθημα τόσο δυνατό που χαράχτηκε για πάντα στην ψυχή μου. Ο μόχθος, ο κόπος και δύναμη που κατέβαλα με μιας ξεχάστηκαν.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Υπηρεσία μου  και τον Διοικητή του A.T. Περιφέρειας Λάρισας για την κατανόηση, την βοήθεια και την συμπαράσταση τους, καθώς και τον γυμναστή της  Α.Δ. Λάρισας για τις πολύτιμες συμβουλές του. Τέλος ευχαριστώ την Αθλητική Ένωση Αστυνομικών Ελλάδος για την βοήθεια και την συμπαράσταση, καθώς και το ενδιαφέρον προς το πρόσωπό μου.»

ΚΟΥΛΙΟΥΜΠΑΣ Ανδρέας
Ανθυπαστυνόμος

Στοιχεία και πληροφορίες.

Από την προπολεμική περίοδο είχε ληφθεί η απόφαση να καθιερωθεί ένας διεθνής μαραθώνιος αγώνας στην κλασική διαδρομή. Το 1938 με απόφαση του ΣΕΓΑΣ ορίστηκε να διεξάγεται “Διεθνής Αγών Μαραθωνίου εις την Κλασσικήν Διαδρομήν ανά παν δεύτερον έτος”, δηλαδή ανά διετία, με έναρξη το 1939, στα τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου. Ο αγώνας θα μετρούσε ταυτόχρονα και ως πανελλήνιο πρωτάθλημα για τους Έλληνες δρομείς. Ο ΣΕΓΑΣ προώθησε τη διαδικασία, έστειλε προσκλήσεις, τύπωσε φυλλάδια, παρήγγειλε κύπελλα και μετάλλια, αλλά η έναρξη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου ματαίωσε τη διεξαγωγή του. Η ιδέα ξεχάστηκε ως το 1955, όταν την υπενθύμισε στον ΣΕΓΑΣ η ομοσπονδία της Φινλανδίας. Ο τότε πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ Απόστολος Νικολαΐδης αποδέχτηκε την πρόταση και προώθησε τη διεξαγωγή του διεθνούς μαραθωνίου, με δυο αλλαγές: ως εποχή διεξαγωγής ορίστηκε ο Οκτώβριος ενώ ο αγώνας απεξαρτήθηκε από το πανελλήνιο πρωτάθλημα.

Η εκκίνηση για το Μαραθώνιο Δρόμο δίνεται στις 09.00πμ από τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Αφετηρίας (Μαραθώνας).

Τα πρώτα 200 μέτρα είναι κατηφορικά και οδηγούν στην έξοδο από την εγκατάσταση της Αφετηρίας. Τα πρώτα 4 χιλιόμετρα παρουσιάζουν μια ελαφρά κατηφορική κλίση. Οι δρομείς τρέχουν επί της Λεωφόρου Μαραθώνος μέχρι το 4ο χλμ., οπότε και εισέρχονται αριστερά στην οδό Μαραθωνομάχων και την περιοχή του Τύμβου για τα επόμενα 2,2 χλμ. Η διαδρομή ακολουθεί σχεδόν κυκλική πορεία γύρω από το Μνημείο Πεσόντων (Τύμβος) στη Μάχη του Μαραθώνα.

Από το 6ο μέχρι το 10ο χλμ (Νέα Μάκρη) η διαδρομή είναι επίπεδη. Από το 11ο μέχρι το 17ο χλμ η διαδρομή έχει κατά τμήματα ανηφορική κλίση. Ακολουθεί μια κατηφόρα με απότομη κλίση μέχρι και πριν τη Διασταύρωση της Ραφήνας. Από τη διασταύρωση και μετά η διαδρομή γίνεται ανηφορική με πιο έντονο το τμήμα μέχρι το 20ο χλμ. Καθώς οι δρομείς διέρχονται από το Πικέρμι, λιγότερο και περισσότερο ανηφορικά τμήματα εναλλάσσονται μέχρι το 25ο χλμ, με πιο αξιοσημείωτη την παρατεταμένη ανηφόρα του 25ου χλμ. Το πέρασμα από την Παλλήνη (27ο-28ο χλμ) είναι επίσης ανηφορικό. Από την περιοχή του Γέρακα ξεκινά το τελευταίο και πιο δύσκολο σημείο της διαδρομής, ο ανισόπεδος κόμβος Σταυρού (30ο-31ο χλμ). Την έντονη και παρατεταμένη αυτή ανηφόρα ακολουθεί μια απότομη κατηφόρα που φτάνει μέχρι την πλατεία της Αγίας Παρασκευής. Οι δρομείς τρέχουν επί της Λεωφόρου Μεσογείων περνώντας από τις περιοχές Χαλανδρίου και Χολαργού, όπου εναλλάσσονται επίπεδα και κατηφορικά τμήματα μέχρι τον τερματισμό. Πιο χαρακτηριστική κατηφόρα είναι εκείνη που ξεκινά από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και καταλήγει στον κόμβο Κατεχάκη (37,5 χλμ), όπου οι δρομείς διέρχονται κάτω από τη γέφυρα.

Αμέσως μετά το Νοσοκομείο Ερρίκος Ντυνάν, οι δρομείς συνεχίζουν αριστερά επί της λεωφόρου Μιχαλακοπούλου μέχρι το φανάρι της διασταύρωσης Μιχαλακοπούλου & Φειδιππίδου. Κατόπιν ακολουθούν την οδό Φειδιππίδου δεξιά μέχρι τον Κόμβο Κηφισίας & Αλεξάνδρας. Το 39ο χλμ βρίσκεται ακριβώς στη γωνία, καθώς οι δρομείς κατηφορίζουν αριστερά τη Λεωφόρο Βασ. Σοφίας. Οι δρομείς περνούν διαδοχικά μπροστά από την Αμερικανική Πρεσβεία, το Μέγαρο Μουσικής και το Πάρκο Ελευθερίας (40ο χλμ), όπου βρίσκεται και ο τελευταίος σταθμός ανεφοδιασμού για τους δρομείς.

Στο ύψος του Ξενοδοχείου HILTON, οι δρομείς κατευθύνονται δεξιά προς το Σύνταγμα ακολουθώντας πάντα τη Λεωφόρο Βασ. Σοφίας και περνώντας μπροστά από το Νοσοκομείο Ευαγγελισμός και το Πολεμικό Μουσείο.

Στο τελευταίο κομμάτι της Μαραθώνιας Διαδρομής οι δρομείς κατευθύνονται αριστερά στην οδό Ηρώδου Αττικού (41,2 χλμ) περνώντας από το Μέγαρο Μαξίμου, το Προεδρικό Μέγαρο και τον Εθνικό Κήπο. Στο ύψος του αγάλματος του Δισκοβόλου οι δρομείς αντικρίζουν το Παναθηναϊκό Στάδιο. Απομένουν λίγα μόνο μέτρα στον προαύλιο χώρο του Σταδίου μέχρι να εισέλθουν στο Στάδιο και να διανύσουν εντός του τα τελευταία 170 μέτρα πάνω στον ελαστικό τάπητα (ταρτάν).

Scroll to Top